Dennis Licht: “Hoe ik sterker dan ooit terugkwam van een dubbele achillespeesoperatie!”

Belofte maakt schuld. Het is al lang geleden, maar ik ben het niet vergeten. Op 7 november 2015 werd ik door de Atletiekunie gevraagd om tijdens de Atletiekunie Looptrainersdag op Papendal een presentatie te geven over mijn succesvolle comeback na een dubbele achillespeesoperatie. In de eerste workshopronde heb ik in een presentatie een toelichting gegeven over de twee soorten achillespeesklachten (mid-portion versus tendinose op de overgang van pees naar calcaneus) die vaak door elkaar worden gehaald, de pijnstadia, de mogelijke oorzaken, het ontstaan middels het continuüm model, de behandelmethoden, de tijdlijn waarin mijn persoonlijke klachten zich hebben ontwikkeld, de orthopedische ingreep die ze bij mij hebben gedaan en verder heb ik ingezoomd op het revalidatieprogramma dat ik destijds heb gevolgd. Ik heb weliswaar geen sportmedische achtergrond, maar ik heb behoorlijk veel kennis en ervaring opgedaan met achillespeesklachten die ik tijdens deze dag mocht presenteren.

Als vervolg op de presentatie heb ik een workshop gegeven waarin een aantal basale oefeningen centraal stonden waarvan ik vind dat elke hardloper zou moeten doen om achillespeesklachten te minimaliseren. Er zijn honderden, wellicht duizenden oefeningen te verzinnen die hetzelfde effect hebben, maar ik heb een keus moeten maken en het zo simpel mogelijk geprobeerd te houden.In de vorm van een circuit van circa twaalf oefeningen heb ik een aantal oefeningen vastgelegd die mogelijk een bijdrage leveren aan het voorkomen van onderbeenklachten. Veel (beginnende) hardlopers hebben een beweegachterstand. De spieren, pezen, gewrichten, botten en organen (zelfs de huid!) zijn niet gewend aan hardlopen. Toch zijn er een veelfout aan Looptrainers die niet of nauwelijks aandacht besteden aan de kracht, coördinatie, motoriek van de beginnende hardloper waardoor veel beginnende hardlopers een blessure oplopen en daardoor een negatieve sportervaring opdoen. Dat geldt eveneens voor de Looptrainers die meededen aan mijn workshop. Van de 60 deelnemers waren er zeker 55 die allemaal zelf te maken hebben gehad met achillespeesklachten. Een kwalijke zaak. Op de pagina www.dennislicht.nl/de-achillespees vind je alle informatie.

Tot op de dag van vandaag wordt ik via telefoon, mail of social media gevraagd naar hoe ik toch zo goed ben teruggekomen. (Ex)atleten of recreatieve lopers of trainers/coaches vragen dan om advies en tips. Tijd om die informatie dan ook maar eens te delen via mijn website op een daarvoor speciaal ingerichte pagina over de achillespees.

Mid-portion klachten bevinden zich ongeveer 2 tot 7 centimeter boven de achillespees waarbij ander revalidatieprogramma dient gevolgd te worden dan bij achillespeesklachten op de overgang van de calcaneus. Wat je low-portion klachten zou kunnen noemen.
Mid-portion klachten bevinden zich ongeveer 2 tot 7 centimeter boven de achillespees waarbij een ander revalidatieprogramma gevolgd dient te worden dan bij achillespeesklachten op de overgang van de calcaneus (hielbeen).

 

Een gedachte over “Dennis Licht: “Hoe ik sterker dan ooit terugkwam van een dubbele achillespeesoperatie!”

Geef een reactie