De achillespees

Op 1 oktober 2013 werd ik succesvol geopereerd aan mijn beide achillespezen. 7 weken na mijn dubbele achillespeesoperatie maakte ik alweer mijn eerste hardloopmeters. De Nederlandse atletiekwereld, sportartsen, behandeld therapeut Johann de Jong van Isokin in Apeldoorn als de orthopedisch chirurg Gino Kerkhoffs die mij heeft geopereerd waren verbaasd dat ik zo snel weer kon hardlopen. Ik zelf niet. Tot op de dag van vandaag krijg ik vragen van (buitenlandse) atleten, therapeuten, sportartsen en atletiekcoaches hoe mijn revalidatieprogramma eruit zag, wat de aard van mijn klachten waren en hoe toch kan dat ik zo snel kon revalideren. Dit succesverhaal deel ik nu met jullie.

Op 7 november 2015 werd ik door de Atletiekunie gevraagd om tijdens de Atletiekunie Looptrainersdag op Papendal een presentatie te geven over mijn succesvolle comeback na een dubbele achillespeesoperatie. In de eerste workshopronde heb ik in een presentatie een toelichting gegeven over de twee soorten achillespeesklachten die vaak door elkaar worden gehaald, de pijnstadia, de mogelijke oorzaken, het ontstaan middels het continuüm model, de behandelmethoden, de tijdlijn waarin mijn persoonlijke klachten zich hebben ontwikkeld, de orthopedische ingreep die ze bij mij hebben gedaan en verder heb ik ingezoomd op het revalidatieprogramma dat ik destijds heb gevolgd. Ik heb weliswaar geen sportmedische achtergrond, maar ik heb behoorlijk veel kennis en ervaring opgedaan met achillespeesklachten die ik tijdens deze dag mocht presenteren. Hier de link:

Presentatie Atletiekunie Looptrainersdag 2015

Als vervolg op de presentatie heb ik een workshop gegeven waarin een aantal basale oefeningen centraal stonden waarvan ik vind dat elke hardloper zou moeten doen om achillespeesklachten te minimaliseren. Er zijn honderden, wellicht duizenden oefeningen te verzinnen die hetzelfde effect hebben, maar ik heb een keus moeten maken en het zo simpel mogelijk geprobeerd te houden.In de vorm van een circuit van circa twaalf oefeningen heb ik een aantal oefeningen vastgelegd die mogelijk een bijdrage leveren aan het voorkomen van onderbeenklachten. Hier de link naar de oefenstof:

Preventieve oefeningen

Tot op de dag van vandaag wordt ik via telefoon, mail of social media gevraagd naar hoe ik toch zo goed ben teruggekomen. (Ex)atleten of recreatieve lopers of trainers/coaches vragen dan om advies en tips en willen een kijkje in mijn revalidatieprogramma. Tijd om die informatie dan ook maar eens te delen via mijn website. Hier de links:

Revalidatieprogramma eerste drie weken na de operatie: een dagelijks programma
De logboeken van het revalidatieprogramma na de eerste drie weken weer starten met opbouwen