Bepaal je V02-max in ons Loop Expertisecentrum

Maximaal zuurstofverbruik

De maximale zuurstofopname (V02-max) is een manier om je algemene conditie te meten. Het is het resultaat van de hoeveelheid zuurstof die je kunt opnemen via je longen, die je kunt transporteren met behulp van je hart- en vaatstelsel en hoe goed je deze gebruikt in je spieren. Het is een van de gouden standaarden om je algemene conditie uit te drukken in een kengetal. Hoe hoger deze waarde, hoe meer energie je met behulp van zuurstof kan produceren en hoe beter je prestatievermogen is voor duurinspanningen.

Welke factoren hebben nog meer invloed op je V02-max?

Je kunt nog zo’n hoge maximale zuurstofopname hebben, maar dat zegt niet altijd iets over de daadwerkelijke output.  Zo heeft een goede looptechniek, als ook externe factoren als het weer invloed op je uiteindelijke prestatie. Echter zijn er wel een aantal factoren die bepalend zijn voor de hoogte van jouw maximale zuurstofopname.

Wanneer je zuurstof inademt zijn er rode bloedcellen nodig om die zuurstof te transporteren. Deze zuurstofdragers worden door je hart rondgepompt naar de spieren waar zuurstof wordt omgezet in verschillende energiebronnen dat zorgt voor spiercontractie.  Daarom wordt je maximale zuurstofopname, of beter gezegd verbruik, niet alleen bepaalt door hoeveel zuurstof je kunt inademen. Het is samenspel van de volgende verschillende factoren:

  • Je longcapaciteit en de uitwisseling van zuurstof (O2) en kooldioxide (C02)
  • De sterkte van je hartspier om grote volumes zuurstof verrijkt bloed te kunnen rondpompen
  • De hoeveelheid zuurstof die je bloed kan transporteren naar de spieren
  • De snelheid en effectiviteit van je spieren om energie om te zetten in beweging
  • Je lichaamsgewicht en je loopefficiëntie

Kort samengevat wordt dus je maximale zuurstofopname beïnvloed door je longcapaciteit, goede ademhaling, slagkracht van je hartspier, het aantal rode bloedcellen als ook de mitochondriën die energie omzetten in beweging.

Tijdens deze test bepalen we dan ook niet één van deze factoren, maar een totaalsom ervan uitgedrukt in de V02-max in milliliters per kilogram lichaamsgewicht per minuut (ml/kg/min). Je lichaamsgewicht is nodig om een vergelijking te kunnen maken met eerdere resultaten van jezelf als ook met andere lopers.

Wil jij ook ook je maximale zuurstofopname bepalen en daarmee je trainingszones herijken of speciferen, maak dan een afspraak via info@loopexpertisecentrumapeldoorn.nl.

Laatste nieuws

De kracht van heuveltraining

Heuveltraining is een mooie manier om variatie in je training aan te brengen. Tegelijkertijd is het een waardevolle toevoeging, bijvoorbeeld wanneer je in voorbereiding bent

Lees verder »