TERUG- EN VOORUITBLIK: “HARDLOPEN IS MEER DAN ALLEEN MAAR RONDJES RENNEN”

In aanloop naar de Acht van Apeldoorn op zondag 3 februari trainde het Silvana Running Team veertien weken lang voor hun eerste 8-kilometerloop. Trainer Dennis Licht blikt voor Running 20/20 terug en vooruit. ‘Goed leren lopen vergt meer dan alleen rondjes rennen.’

Veertien weken lang werkten de twaalf hardlopers van het Silvana Running Team samen onder professionele begeleiding toe naar hun gedeelde doel: het uitlopen van de Acht van Apeldoorn. Zonder uitzondering gingen ze op 3 februari met een medaille naar huis en op één persoon na (Jur Derksen is herstellende van een eerdere hondenbeet), is iedereen hierna blijven lopen.

Ook op het gebied van voeding en rust zijn er flinke stappen gemaakt, waarvan de deelnemers nog dagelijks profijt hebben, benadrukt hun coach Dennis Licht. “Goed en verantwoord hardlopen draait immers niet alleen maar om trainen. Het gaat ook om het inbouwen van voldoende rust in je leven en om het aanvoelen van je fysieke vermogens en grenzen.”

Intensieve begeleiding

De begeleiding van een team beginnende lopers vergt ook van de trainer veel energie en toewijding. “Buiten de groepsmomenten om begeleidde ik de deelnemers via e-mail en Whatsapp. Ze konden 24/7 bij me terecht,” aldus Licht.

“Het is heel intensief om mensen op de rails te houden als het gaat om fit blijven en de juiste, gezonde keuzes maken. Met name beginnende lopers hebben behoefte aan kennis, expertise en vertrouwen. Ze gebruiken de trainer continu als spiegel, en willen bevestigd krijgen of ze het wel goed doen.”

Motiveren

Soms stuiten de deelnemers gaandeweg op problemen door stagnerende progressie, pijnklachten of stress op het werk of thuis. “In zo’n geval kan iemand al snel denken: het lukt toch niet, ik geef het op. Het is dan aan mij als trainer om de deelnemer te begeleiden en te motiveren om, indien verstandig, op verantwoorde wijze door te gaan. Mensen moeten voelen dat ze met hun hulpvraag bij mij terecht kunnen. Ik schep binnen de groep de psychologische ruimte om daar eerlijk over te zijn, naar mij én naar zichzelf,” zegt Licht, die niet voor niets al eens de Hardloopfluisteraar werd genoemd.

Running Academy voor beginners

“Zes deelnemers van het Silvana Running Team volgen momenteel een vervolgprogramma bij de Running Academy die ik in samenwerking met Isokin Training & Therapie ben gestart. Hierbij trainen de deelnemers twee keer per maand samen in een kleine groep. Ze krijgen wekelijks een krachttraining, aangevuld met individuele trainingsschema’s voor thuis en themabijeenkomsten op het gebied van blessures, voeding en slaap.”

“Bij aanvang van het traject heeft iedereen een algemene preventieve check bij de fysiotherapeut gekregen om te zien hoe iemands lichaam in elkaar zit en vooral hoe iemand beweegt. Zo konden we de individuele risico’s voor onder meer knieën, heupen en achillespezen in kaart brengen. Om de vooruitgang te peilen zijn er regelmatig fitheids- en conditietesten.”

IJsselloop

Het eerstvolgende groepsdoel is de IJsselloop in Deventer, waarbij op een enkeling na iedereen de 5 kilometer zal lopen. “We hebben expres niet voor de 10 kilometer gekozen, omdat we bij het begin willen beginnen. Al heb je eens een race van 8 kilometer gelopen, je bent nog steeds een beginnende loper. Net zoals een pasgeboren baby niet binnen een paar weken op eigen benen kan staan, kun je van beginners niet verwachten dat ze na veertien weken als een volleerd atleet lopen.”

“Dit leerproces gaat met vallen en opstaan. Het hardlopen is geen geplaveid pad, waarbij je zomaar een schema van internet plukt en verwacht dat je daarmee zonder problemen de finishlijn zult halen. Internetschema’s vertellen je niet hoe je moet lopen, hoe je omgaat met pijn en wanneer je beter even pas op de plaats maakt.”

Bewuster lopen is beter lopen

Licht benadrukt dat vakkundige begeleiding gewenst is, omdat mensen in het algemeen nog te weinig kennis hebben van gezond bewegen. Als beginnende loper horen kleine pijntjes erbij, maar je moet ze wel herkennen en erkennen. “Door mijn ervaring als topatleet sta ik heel erg in de voelstand. Voel ik ergens een pijntje, dan ga ik meteen nadenken: heb ik een verkeerde beweging gemaakt of is het stijfheid en heb ik te veel gezeten?”

“Doordat ik anticipeer op de pijn, nog voordat een serieuze klacht kan ontstaan, lukt het me al jaren om blessurevrij te lopen. Vergeet niet dat na veldvoetbal, hardlopen een van de meest blessuregevoelige sporten is. Daar moet je extreem goed belastbaar voor zijn. Beginnende lopers moeten zich daarin nog ontwikkelen; daarom doen we meer dan alleen rondjes rennen.”

Bron: running2020.org

Laatste nieuws

Sluit Menu