VOEDING VOOR HARDLOPERS TIJDENS DE FEESTDAGEN

Diëtist Dionne van Rooij vertelt hoe je als hardloper de kerstdagen doorkomt.

In de voorbereiding op de Acht van Apeldoorn tijdens de Midwinter Marathon (3 februari 2019) wordt het Silvana Running Team ook begeleid door diëtist Dionne van Rooij (Bewust Vitaal). Wel zo handig, tijdens de feestdagen.

Enkele lopers van de twaalf deelnemers in het team waren voor de start van het programma al goed bezig met hun voeding, begint Van Rooij. Leefstijl gerelateerde aandoeningen als diabetes II en hart- en vaatproblemen, klachten die Van Rooij in haar eigen praktijk in Apeldoorn veel tegenkomt, ontbreken gelukkig bij de lopers in het Silvana Running Team.

“De lopers die goed bezig waren met voeding, hadden al enige sportervaring en waren daardoor al bewuster van wat beter voor hen is. Als je sport, ga je je fitter voelen en wordt het vanzelf ook leuker om op het gebied van voeding te bekijken wat je kunt aanpassen. Voeding en beweging gaan vaak samen. Bij mensen met diabetes zie je regelmatig dat ze onvoldoende bewegen. Dan is het probleem niet alleen de voeding, maar het totaalplaatje.”

“Het is een heel diverse groep,” vervolgt Van Rooij. “Enkele deelnemers zien dit als het moment om hun complete leefstijl aan te pakken. Eén deelneemster heeft dat al heel goed voor elkaar. Ze is eerder 25 kilo afgevallen. Heel knap dat ze op meerdere vlakken dingen heeft aangepast en die leefstijl nu ook goed vasthoudt.”

Koolhydraten

Tegenwoordig is een dieet met minder koolhydraten een hype. Ook binnen het team leefden vragen op dat gebied. “Om af te vallen is die kwestie eigenlijk geen issue. Het gaat er meer om wat je in totaal aan voedingsstoffen binnenkrijgt. De winst zit nooit in een dieet, want dat is vaak iets tijdelijks. Belangrijk is om aanpassingen te doen in je voedingspatroon, die je blijvend kunt volhouden. Ik vind ‘dieet’ ook heel negatief klinken, want dan mag je ineens een heleboel niet.”

Van Rooij hield met het team eerst een informatieavond, waarbij ze de algemene voeding doornamen. De Schijf van Vijf was daarbij het uitgangspunt. “Het is belangrijk om voldoende groenten en fruit te eten en te kiezen voor volkorenproducten. Ga verder wat minderen met rood en bewerkt vlees en kies daarvoor in de plaats vis, gevogelte of een vleesvervanger.”

Sport en voeding

“Ze waren verder heel benieuwd wat de adviezen waren op het gebied van sport. Ik heb aangegeven dat er wel verschil is tussen sport en sport. Op recreatief niveau hoef je echt geen extra eiwitten te gaan eten en is het ook niet de bedoeling om heel veel meer te gaan eten. Zeker als je als doel hebt om enkele kilo’s af te vallen.” Ongeveer de helft van het team heeft afvallen als doel, naast het uitlopen van de acht kilometer in Apeldoorn.

“Het is vooral van belang om voldoende water te drinken tijdens en na het sporten, en te letten op de timing van je maaltijd. Als je een half uur voor de training nog een hele maaltijd eet, kan dat maagdarmklachten geven.”

Na de infoavond komt Van Rooij nu elke twee weken samen met een man of acht voor verdere adviezen. Ze worden dan ook gewogen en wisselen onderling ervaringen uit en motiveren elkaar. Op basis van hun doelen heeft iedereen een individueel voedingsadvies gekregen. Zo weten de lopers nu ook welke hoeveelheden ze kunnen nemen. Daarbij kan een app behulpzaam zijn, en daarvoor beveelt Van Rooij de Eetmeter van het Voedingscentrum aan.

Feestdagen

Morgen is het Eerste Kerstdag en komt er traditioneel bij vrijwel iedereen een uitgebreid menu op tafel. “Ik heb gemerkt dat de meesten daar toch wel mee bezig zijn. Ze zitten echter nu in een positieve flow, zodat ze denken dat ze er echt wel doorheen komen. Zeker door het extra bewegen dat ze nu doen en ook door de training die er rond de kerstdagen gepland staat.”

“Ik heb niet het idee dat deze groep het eten in deze periode heel erg lastig vindt. Mijn belangrijkste advies is altijd: maak bewust keuzes. Het is niet zo dat je nu helemaal niets mag. Dat is ook niet leuk op zulke dagen. De andere kant is dat je alles zomaar inneemt, en dat hoeft natuurlijk ook niet.”

“Neem dingen die je wel lekker vindt en laat dingen staan die je minder graag eet. Let er ook op dat je niet bepaalde zaken eet uit gewoonte of omdat je anders de familie beledigt. Het belangrijkste is dat het grote geheel in balans is. Het zijn eigenlijk maar 2 dagen van de 365 per jaar. Daar ga je echt geen kilo’s van aankomen.”

Door: Ysbrand Visser – Running 20/20

Laatste nieuws

Sluit Menu