LICHT’S TRAININGSTIP VAN DE WEEK – #5

“Rust is ook training!”

Je kunt nog zo hard trainen als je wilt, maar als je niet voldoende rust plant, dan is het effect minder groot. Rust wordt ook een belangrijke factor wanneer je zoals ik een marathon hebt gelopen. Na een marsthon kun je eigenlijk niet genoeg rusten. Wel tekort. Een handige tip om te onthouden is dat je ongeveer net zo lang moet rusten als dat je hebt getaperd voor de marathon. Dat is ongeveer 3 weken. Het verschilt natuurlijk per persoon wat je dan wel of niet doet in de drie weken na de marathon.

Ik plan voor de lopers die ik coach meestal een week looprust en in de tweede week maximaal twee korte duurlopen met wat steigerungs, afgewisseld met actieve herstelvormen zoals crosstraining en fietsen. In de derde week kan er weer getraind worden, maar ligt de nadruk nog steeds op actief herstel. En dan hebben we het alleen nog maar over fysiek herstel gehad. Laat staan wat een marathon met je brein doet. Wanneer een groot doel wegvalt vertellen lopers mij vaak dat ze opeens heel erg moe zijn. En dat is dus precies de reden waarom die drie weken extreem veel rusten (in de beleving van een sportverslaafde) zo belangrijk is.

Eigenlijk moet je net zo gedisciplineerd zijn in die drie weken erna als ervoor als het gaat om rusten. Dus wil je weer snel aan de slag, zorg dan naast voldoende geestelijke ontspanning ook voor voldoende rust zoals slaap.

Licht’s training- en motivatietips verschijnen wekelijks op hardloopnetwerk.nl

Foto: Atletiekunie – Dag van de Atletiek

Laatste nieuws

Sluit Menu